› Naše technika › DKW Munga F91/8
DKW Munga F91/8
DKW Munga je lehké terénní vozidlo s pohonem na všechna čtyři kola, které se vyrábělo ve firmě Auto Union v Ingolstadtu v sérii od října 1956 do prosince 1968. Terénní Munga sloužila západoněmeckým vojákům, pohraničníkům, ale i civilistům.
V roce 1949 se okupační zóny Německa rozdělily na dva samostatné státy. Západní a jižní část vstoupila do NATO a Bundeswehr potřeboval novou techniku. Jejímu vývoji a výrobě nestála v cestě žádná omezení a zákazy vítězných mocností, naopak, po vypuknutí války v Koreji v červnu 1950 rozhodly USA o přezbrojovacím programu západoněmecké armády.
Název Munga je vlastně zkratkou z německého „Mehrzweck UNiversal Geländewagen mit Allradantrieb“, tedy „víceúčelový terénní automobil s pohonem všech kol.“ Zcela přesně charakterizoval jeho určení i použité konstrukční prvky. Původně ovšem výrobce používal pojmenování „Geländewagen“, případně ještě s číslem 3=6, „Militärwagen“, zkrácený „M-Wagen“ (Mehrzweck-Wagen), nebo dokonce „Jagdwagen“. Tedy v českém překladu terénní, vojenský, víceúčelový, či lesnický vůz.
Definitivní tovární kód F91 jasně říkal, že vychází z osobních DKW. Pod přední kapotou tedy vrčela podélně umístěná kapalinou chlazená tříválcová dvoudobá devítistovka (896 cm3) s výkonem 29 kW (40 k)/4250 min-1. Předsériové zkušební kusy měly lehce slabších 36-38 k. O správný poměr směsi paliva a vzduchu se staral jediný karburátor Zenith 32 NDIX.